Što je narativna kritika?

Narativna kritika je oblik književne analize koja se usredotočuje na likove, priče, postavke itd. književnog djela. Pojam se najčešće koristi u području biblijske kritike, gdje se priče u Bibliji, posebice evanđelja, analiziraju radi literarnog, a ne povijesnog sadržaja. Kao metoda proučavanja biblijske književnosti, pojavio se sredinom 20. stoljeća, gdje se oslanjao na sekularne teorije književne kritike poput Nove kritike.

Metode biblijske kritike 20. stoljeća uglavnom su se usredotočile na povijesna svojstva biblijskih tekstova. Evanđelja — četiri novozavjetna izvještaja o Isusovom životu — često su se raspravljala u smislu njihovog Sitz im Leben, što na njemačkom znači „Situacija u životu“ i odnosi se na povijesnu, društvenu i političku pozadinu autora knjiga i publike. Biblijski znanstvenici koristeći povijesno-kritičku metodu također bi mogli pokušati utvrditi jesu li pisci evanđelja svoje podatke o Isusovom životu primili kroz priče očevidaca, pisane izvore koji više ne postoje ili druge izvore.

Narativna kritika djelomično je nastala kako bi se pozabavila ograničenjima ovog stila biblijske analize. Na primjer, povijesni kritičar Evanđelja po Ivanu mogao bi procijeniti povijest priče u kojoj Isus daje vid slijepom rođenom čovjeku u odnosu na povijesni odnos između Židova i ranih kršćana, budući da priča implicira napetost između Isusa i Židova. vođe. Iako narativni kritičar možda neće smatrati ovaj stil tumačenja nevažećim, on ili ona bi mogli smatrati da priča ima više od toga. Znanstvenik koji primjenjuje narativnu kritiku mogao bi proučiti priču u smislu njezinih glavnih likova – Isusa, slijepca, čovjekovih roditelja i židovskih vođa – kako bi odredio tematsko značenje teksta. On ili ona također mogu komentirati simboličke implikacije fizičke sljepoće u odnosu na duhovnu sljepoću unutar priče.

Svijet svjetovne književne kritike sadržavao je slične trendove u približno istom vremenskom razdoblju. Dok su se književni kritičari s početka 20. stoljeća često fokusirali na biografske podatke o autoru ili autorov društveno-politički kontekst, 1940-ih nastao je pokret poznat kao Nova kritika, koji je osudio ovaj pristup. Prema New Critics, književni tekst treba promatrati odvojeno od bilo koje vanjske informacije kako bi se tražilo značenje iz “pomnog čitanja” samog teksta, koje uzima u obzir njegov jezik, simboliku i druge čisto unutarnje značajke. Narativna kritika u biblijskim studijama oslanjala se na te ideje i strategije za ispitivanje narativa. U kasnijem 20. stoljeću i ranom 21. stoljeću, i svjetovna i biblijska narativna kritika općenito su se vratile na razmatranje vanjskih čimbenika, ali se utjecaj nove kritike još uvijek može vidjeti u znanstvenicima koji koriste bliska čitanja.