Što je žanrovska kritika?

Žanrovska kritika je vrsta književne kritike u kojoj se književno djelo analizira kako bi se utvrdilo gdje se uklapa u žanrovskom smislu umjesto da se promatra kao potpuno neovisno djelo. Prema žanrovskoj kritici, koja je uključena u široku kategoriju retoričke kritike, djela treba tumačiti na temelju karakteristika žanra u koji spadaju i na temelju toga kako se uklapaju ili krše konvencije tog žanra. To je u suprotnosti s drugim vrstama književne analize, kao što je nova kritika, u kojoj se književna djela pomno čitaju i tretiraju kao autonomna i neovisna djela. Umjesto da promatra pojedinačnu strukturu i riječi svakog književnog djela, žanrovska kritika nastoji analizirati književno djelo određujući u koji žanr ono spada na temelju konvencija žanra.

Romeo i Julija Williama Shakespearea, promatrana pod žanrovskom kritikom, spadala bi u žanr tragedije, jer zadovoljava konvencije te vrste književnosti. Većina tragedija počinje s likovima koji imaju neku vrstu visokog društvenog statusa, poput kraljevske obitelji ili bogatog plemstva. U ovoj predstavi, dva protagonista, Julija i Romeo, oboje potječu iz bogatih obitelji s visokim ugledom u zajednici. Protagonisti u tragedijama obično imaju karakternu manu koja im stvara veliki problem; za Romea i Juliju to je njihova impulzivnost i želja da budu zajedno unatoč svađi između njihovih obitelji. Protagonisti u tragedijama obično ili padnu iz milosti i uče na svojim pogreškama ili umru, kao što je slučaj u ovom djelu.

Žanrovska kritika također je usmjerena na odlučivanje o tome hoće li se određeno djelo, na temelju formalnih konvencija povezanih sa žanrovima, kvalificirati da pripada tom žanru, drugom žanru ili dva ili više simultanih žanrova. Izgubljeni raj Johna Miltona, na primjer, mogao bi se klasificirati kao epska pjesma zbog usredotočenosti na borbu između dobra i zla i njegovih likova, koji odgovaraju arhetipovima heroja i zlikovaca. Iako ovo nije standardna interpretacija, također bi se mogla klasificirati kao satira ili komedija zbog svojih pretjeranih likova, duhovitih dijaloga i apsurdnih situacija. Božji lik, na primjer, često pronalazi humor u nekim od smiješnih pogrešaka Sotoninog lika u ovom djelu.

Kako se vremena i sredstva komunikacije i pisanja mijenjaju, tako se mijenjaju i različiti žanrovi pod koje se djela mogu svrstati. Osoba koja koristi žanrovsku kritiku, na primjer, može analizirati internetske blogove na nekoliko različitih načina. Neki blogovi su osobna zapažanja ili priče, dok drugi povezuju činjenične informacije. Kritika žanra bi ocjenjivala odgovaraju li ovi blogovi konvencijama memoara ili publicističkih članaka ili blogovi, kao cjelina, čine potpuno novi žanr.